Valgfag for 9. klasse

Ved du hvad du skal vælge som valgfag?
Holmegaardskolen tilbyder de tre - fire aktive og kreative valgfag for 9. klasse, som du kan læse mere om her.

Indhold

Som kommende elev i 9. klasse, skal du vælge et valgfag, som du skal have til næste skoleår.

Du SKAL have ét valgfag - og på Holmegaardskolen er vi aktive og kreative i valgfagene i det første halvår, mens vi i andet halvår er aktive og kreative ind i dansk og matematikkens verden. Her vil lærerne dele jer i forhold til de områder, I skal styrkes i fagligt. De fleste bliver boostet i både dansk og matematik.

Du skal vælge to valgfag i prioriteret rækkefølge. Det er et lovmæssigt krav, at du skal have ét valgfag, derfor skal du overveje grundigt hvilket fag, du vælger. Vi prøver så vidt muligt at opfylde din 1. prioritet, men vi kan ikke garantere, at det kan lade sig gøre for alle.

Når holdene er fordelt, vil du få besked på AULA.

Tal med dine forældre, kammerater og lærere om dit valg, så du er sikker på at vælge det rigtige, - du skal være omhyggelig, da valget er bindende og der bliver ikke mulighed for at vælge om.

Det er obligatorisk at alle elever på 9. årgang skal have ét valgfag, men der er særlige tilfælde, hvor du kan søge om dispensation fx:

• Hvis du dyrker eliteidræt svarende til minimum 10 timer om ugen i klub/forening foruden deltagelse i kampe/konkurrencer/stævner mm.
    • Hvis du modtager undervisning på Musikskolen svarende til 60 timer årligt.

Dispensation kan kun søges for første halvår, og hvis du skal søge om dispensation ud fra ovenstående, skal du henvende dig på afdelingsleder Lone Christoffersens kontor.

Du kan vælge imellem disse fag:

Hvordan tackler man modgang, angst og hvordan får man boostet sit selvværd.

Vi tager forskellige emner op og får en god lyttende og anerkende mormor-snak.

Det kan være alt lige fra sundhed, træning, pubertetsudfordringer, kærestesorger, forældreproblemer, eksamensangst mv.

Vi vil tage på walk-and-talk ture i lokalområdet og på sociale ture til Næstved, bage hyggeboller i Nissens Hus. Genoplive de gamle håndværkssysler fx hækle, snitte, klippe og male. Hvis der er stemning for det, vil vi også prøve mindfulness under åben himmel og lave mad på bål.

Der spilles volleyball over alt, og volleyball er den idrætsgren, som har flest medlemmer i verden, og her på Holmegaardskolen har vi en tradition for at klare os rigtig godt i volleyball.

Alle kan spille volleyball, da man skal rotere rundt på alle pladser – man kan altså ikke nøjes med at gøre sig god til én ting, fx at score mål. Alle er dermed lige vigtige for holdet, og alle kan være med, uanset niveau og form.

Vi vil fokusere på teknik, taktik og masser af spil, og vi vil forsøge at finde andre hold, som vi kan spille kamp mod.

Så hvis du vil blive bedre til volley, skal du helt sikkert vælge volley som valghold.

Elsker du at være kreativ eller har du lyst til at blive det? - så skal du vælge valgfaget KREA.

Her vil du have mulighed for at fordybe dig i forskellige projekter, afprøve vilde idéer og skabe dit eget design eller din helt egen kunst. Du kommer til at have stor indflydelse på undervisningen og finde din egen vej inden for kunstens verden.

Mulighederne for kreativitet er mange, men du kan blandt andet vælge at arbejde med forskellige former for tegning, tryk, foto og maleri, samt designe din helt egen keramik.

Det kan også være, at du interesserer dig for at strikke, og så vil undervisningen blive tilrettelagt, så du kan udvikle dig indenfor netop dette område.

Det er kun din egen fantasi, der sætter grænser.